Forside / Aktiviteter og konserter / Kurs i sangteknikk

Med stemmen som instrument

Kurs i sangteknikk for kor med dirigent

Vi søker flere instruktører til "Med stemmen som instrument".
Frist 1.mai.
Norges Korforbund har gleden av å kunne tilby medlemskor og dirigenter kurs i sangteknikk. Korsangere ønsker gjerne å klinge best mulig sammen, og de fleste dirigenters drøm er at koret klinger like homogent som «én stemme».

Norges Korforbund har kartlagt godt kvalifiserte sanginstruktører og –pedagoger fra hele landet og ditt kor kan nå enkelt bestille kurs av høy kvalitet fra oss.

Våren 2024 gir Norges Korforbund støtte på kr. 3000,- til kor som gjennomfører og evaluerer kurset.

Innhold

I dette kurset får koret en innføring i temaer som holdning, pusteteknikk, vokalplassering, klang, intonasjon, artikulasjon, tekstbehandling og stemmens registre og funksjoner. Kurset tilpasses nivået til koret. Det stilles ingen krav til forkunnskaper for korsangerne. Kurset tar utgangspunkt i korets eget repertoar.

Korets dirigent har en viktig rolle i kurset. Dirigenten og kursinstruktøren finner sammen ut hva det er viktig å jobbe med.

Omfang

Det er opp til koret hvor mange kursdager man ønsker.

Pris og økonomisk støtte

Koret betaler 4000,- kroner per øvingskveld (f.eks. på korets vanlige øvingsdag) eller 7500,- kroner per dag for hele kursdager (helg). (Nye satser gjeldende fra 1. januar 2023)
I tillegg betaler koret reise og eventuell overnatting for instruktør.
Utbetalingen av støtten gjøres automatisk når evalueringsskjema er fylt ut.
En link til evalueringsskjemaet sendes koret i samme e-post som tips om instruktører.
Flere av Norges Korforbunds distriktsledd gir også støtte til slike stemmekurs. Se distriktleddets sider på kor.no for mer informasjon om dette.

Hvordan bestille kurs

For å kunne gi dere gode forslag til instruktører, så trenger vi en samtale med dirigenten. Dirigenten kan sende oss en e-post om når det passer å bli oppringt. Vi en prat med dirigenten kartlegger vi vesentlige kriterier og ønsker som dirigenten og koret har. Dette legger grunnlaget for aktuelle instruktører for koret. Så langt det er mulig, og om ikke annet er avtalt, så avgrenses de foreslåtte instruktører geografisk, slik at reisekostnadene begrenses.

Send en mail til musikkfaglig korkonsulent i Norges Korforbund Sør-Øst, Inger-Pernille Stram​rud, inger-pernille.stramrud@korforbundet.no

Norges Korforbund ser fram til å gjøre vegen kort mellom våre medlemskor, deres dirigenter og den viktige kunnskapen omkring «Stemmen som instrument».

Her finner du fullstendig kursbeskrivelse: