Forside / Aktiviteter og konserter / Landsfestival for kor 2024 i Kristiansand / KOR+ORKESTER = SANT - I KILDEN!

KOR+ORKESTER = SANT - I KILDEN!

Konsertsalen med KSO

Konsertsalen med Kristiansand symfoniorkester og salen, hvor koristene skal sitte. Foto: Kjartan Bjelland

Kor + Orkester = Sant
Unik konsert med kor og orkester i Konsertsalen i Kilden teater og konserthus!

kl. 12.00 – 12.45  - Konsert 1
kl. 13.30 – 14.15  - Konsert 2

700 festivalkorister i salen synger med Kristiansand symfoniorkester under ledelse av dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde. På galleriet over orkesteret deltar også ungdomskorene Norges Ungdomskor, Knuden Vokal og Agder Ungdomskor.

Eksklusive publikumsbilletter på balkongen kan kjøpes her

Her kan du se hvilke kor som deltar på konsert 1 og 2

Alle kor som ønsker forbereder:

• Slavekoret (Verdi)
  • Halleluja-koret (Händel)
  • Landkjenning (Grieg)
  • Sørlandets hemmelighed (Lied)

Korenes sang med symfoniorkesteret blir det store høydepunktet i konserten.
I tillegg fremfører Kilden Vokalensemble og Kristiansand symfoniorkester egne verk.

Det hele bindes sammen av konferansier Elisabeth Lindland.
30 kor deltar på konsert 1 og 30 andre kor på konsert 2.

Festivaldeltakere med festivalpass får utdelt plassbillett ved ankomst festivalen.

Velkommen!

Kristiansand symfoniorkester

KSO er et ungt og vitalt ensemble i sterk utvikling, og består av 71 heltidsansatte musikere fra 15 ulike nasjoner.

Kristiansand symfoniorkester (KSO) har siden januar 2012 hatt sitt hjem i Kildens flotte konsertsal, et av Skandinavias mest imponerende akustiske rom, med plass til 1.180 publikummere.

KSO er et av verdens yngste profesjonelle symfoniorkestre! Det ble først dannet i 2003 etter en fusjon mellom daværende Kristiansand Kammerorkester og Forsvarets Distriktsmusikkorps Sørlandet.

Kilden Vokalensemble (KVE) har i mer enn ti år vært Sørlandets fremste ensemble for profesjonelle sangere. Ensemblet har sterk tilknytning til Kilden Opera og Kristiansand Symfoniorkester, og har bidratt i flere operaproduksjoner, musikaler og symfonikonserter i Kilden. Ensemblet holder også egne a cappella-konserter, med stor sjangerbredde og høy kunstnerisk kvalitet.

Dirigent for konsertene er Marit Tøndel Bodsberg Weyde

Marit Tøndel Bodsberg Weyde er en av landets ledende dirigenter. Hun underviser i dirigering ved Norges Musikkhøgskole, og er sjefdirigent for Kilden Vokalensemble i Kristiansand. Hun er også dirigent og kunstnerisk leder for Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) og Den Norske Studentersangforening (DnS).

Marit har jobbet med flere av Norges fremste kor og orkestre. Som dirigent, fløytist og kirkemusiker har hun bygget opp et bredt kunnskapsfelt, og med sitt energiske vesen og musikalske dedikasjon er hun ikke bare en populær dirigent, men også en inspirerende pedagog og en ettertraktet seminarleder.

Marit Tøndel Bodsberg Weyde

Dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde

Elisabeth Lindland er konferansier for konsertene

Elisabeth Lindland har i en årrekke jobbet som skuespiller, sanger, konferansier og programleder, blant annet for NRK Julemorgen. Hun har også jobbet som regissør for teater og film produksjoner. Siden 2013 har hun vært ansatt i Kilden Dialog, som er Kildens avdeling for inkludering, formidling og samskapende scenekunst. Hun har blant annet hatt regi og manus på SPOR forestillingene og har vært kunstnerisk ansvarlig for Fargespill Kristiansand frem til 2018.

Elisabeth Lindland

Konferansier Elisabeth Lindland