Forside / Om oss / Våre distriktsledd / Vestlandet / NK Hordaland / Aktiviteter / Dirigentkurs med Ragnar Rasmussen

Kurs for dirigenter med Ragnar Rasmussen

Ragnar Rasmussen er dirigent, professor og komponist, basert ved NTNU Musikk i Trondheim.

Han ble født i Vardø i Øst-Finnmark, og vokste opp omgitt av mange ulike kulturuttrykk fra Arktis. Dette har påvirket han sterkt, både som utøver og komponist.

I 1999-2011 var han kunstnerisk leder for kammerkoret Vokal Nord (Tromsø). I 2008-2010 var han også engasjert som dirigent for Norges Ungdomskor. I 2010 var han dirigent for World Youth Choir. I årene 2011-2018 var han dirigent/kunstnerisk leder for de profesjonelle norske ensemblene Stavanger Symfoniorkesters Kammerkor og Kilden Vokalensemble i Kristiansand. I 2007/08 var han gjesteprofessor ved universitetet i Ljubljana.

Han holder jevnlig forelesninger ved musikk-akademier, seminarer for kordirigenter, dømmer kor- og dirigentkonkurranser, dirigerer profesjonelle kor og orkestre rundt om i verden. Som gjestedirigent har han jobbet med ensembler som BBC Singers, State Choir Latvija, Estonian National Male Choir, Turkish State Choir, The Slovene Philharmonic Orchestra and choir, The RTV Slovenia Symphony Orchestra, Ulster Orchestra (UK), Concerto Farinelli (Tyskland), Arktisk Symfoniorkester, Trondheim Symfoniorkester, Kristiansand Symfoniorkester m.fl.

Sesongen 23-24 bringer han bl.a. til Istabul/Ankara (Tyrkia), Poznan (Polen), Preveza (Hellas), Barcelona (Spania), Derry (Nord-Irland), Arezzo/Siena (Italia), Ljubljana (Slovenia), København, Hong Kong, Jakarta (Indonesia) og mange vakre steder i Norge, Bergen inkludert.

Ragnar Rasmussen er i dag dirigent/kunstnerisk leder for det norske vokalensemblet Nidaros Vokal, og det internasjonale Utopia & Reality Chamber Choir, samt styremedlem i Norsk Komponistforening.

Kurs for dirigenter med Ragnar Rasmussen

Tid: 9. -10. november, kl. 11.00-17.00 begge dager.
Sted: Kulturhuset Gimle, Bergen
Instruktør: Ragnar Rasmussen
Øvingskor: Ole Bull Kammerkor
Frist for påmelding: 1. oktober 2024 (påmeldingsskjema legges ut i løpet av våren)
Kursavgift: kr. 1500 for aktive deltakere og kr. 1000 for passive deltakere
Målgruppe:
Kursinnhold:
Kursgjennomføres med aktive og passive dirigenter.
Repertoar:
Repertoar for kurset legges ut i løpet av våren.