Forside / Om oss / Våre distriktsledd / Sør- og Østlandet / NK Oslo-Akershus / Oslo-Akershus aktiviteter / 30.11-1.12 2024 Jul på Roseslottet

Jul på Roseslottet 30.11 og 1.12 2024

For femte år på rad fyller vi utescenen på Roseslottet med levende kormusikk i førjulstiden. Stiftelsen Roseslottet inviterer i samarbeid med Norges Korforbund Oslo-Akershus nok en gang kor i alle sjangere til Roseslottets korfestival første helgen i advent, lørdag 30.november og søndag 1. desember. Korene som vil synge behøver ikke være medlem av Norges Korfobund for å delta, her er alle kor fra forbund, eller uorganiserte, hjertelig velkommen!

Konsertene inngår i utstillingen. Alle kormedlemmer som skal opptre kommer gratis inn, publikum må betale inngangsbillet til utstillingen. Roseslottet er åpent fra 11.00 til 17.00 hver dag i desember. For å skape ekte julestemning har Roseslottet lagt korhelgen til deres tradisjonfylte lysvandring den første helgen i advent, som i år er lørdag 30.november og søndag 1. desember, med kor på scenen fra klokken 12.00-16.30 der det vil bli julebakst og gløgg tilgjengelig, samt bål og god stemning.
Søndag 1. desember markerer vi første søndag i advent, med lysvandring der lysene i Roseslottet slås av og fakler deles ut før den store stjerna i midten av Roseslottet tennes. Denne lysvandringen har blitt en tradisjon på Roseslottet og det møter opp mange folk.

– Julen er en tid for ro, ettertanke, skjønnhet og forbrødring, alt det som er i en klang med de humanistiske verdiene Roseslottet søker å formidle. Ingenting kan uttrykke dette så godt som menneskestemmen og det er ingenting som forener oss mer enn kunsten i den krisens tid vi lever i. Roseslottet er et demokratisk samlingsrom, med Norges kanskje vakreste utendørsscene som stilles gratis til disposisjon, og som skal inkludere sang på alle nivåer og i alle sjangere. Korsang i hvit snø omgitt av Roseslottets spektakulære lysanlegg toppet av rykende varm gløggservering duker for en unik opplevelse for de som vil være med å skape julestemning på Roseslottet.

Vi kan ha flere kor på samme dag, men velg da tidspunkt som ikke er opptatt enda. Dersom det er flere kor som melder seg på samme tidspunkt, vil vi måtte foreslå andre tidspunkt om dere ikke har foreslått flere mulige tidspunkt selv.
Alle kor som synger på scenen vil bli mikrofonert og forsterket over lydanlegget. Korene har hele anlegget, spiralgangen, plattingen ved De Ufødtes Stjerne i midten, og scenen på 10x10 meter til sin disposisjon. Men kan synge i bevegelse eller stille seg på scenen eller begge deler. Det er rom for å kle seg og kle seg ut som man måtte ønsker det, alt er tillatt!
Bekreftelse på tidspunkt koret ditt får synge kommer fra Roseslottet. Dersom tidspunktet allerede er opptatt, vil dere få tilbud om et annet tidspunkt.

Påmeldingsskjemaet for kor stenger når arrangementet er fulltegnet.
Med dere på her>>>