Forside / Dirigent / Kurs for dirigenter / Digitale dirigentkurs

Digitale temakurs for dirigenter

Thomas Caplin (1960) er fra Malmø og er utdannet sanger, dirigent og korpedagog ved Det Kongelige Danske Musikkkonservatorium og Musikhögskolan i Stockholm. Han er dosent i korledelse ved Høgskolen i Innlandet, avd. for lærerutdanning, hvor han har vært ansatt siden 1989.

Caplin er en ofte brukt foredragsholder både internasjonalt nasjonalt med en omfattende seminarvirksomhet, som dommer i korkonkurranser og gjennom mange gjesteopptredener som dirigent. Han sitter også som rådsmedlem for Norge i World Choir Counsil (Interkultur). Thomas Caplin er også kunstnerisk leder for – og sanger i – vokalgruppen Nordic Blue (Hamar).

Caplin ble i 2004 valgt til «Årets kordirigent» av Foreningen for Norske Kordirigenter (FONOKO). Han har fått internasjonal anerkjennelse som dirigent for mannskoret Den norske Studentersangforening, mannskoret Lunds Studentsångare (Sverige) og kammerkoret Collegium Vocale fra Hamar. Han har også arbeidet som musikkfaglig rådgiver i Norges Korforbund.

Caplins publikasjoner omfatter bl.a. e bok i korledelse, «Fra teknikk til musikk», en bok om korledelse og en rekke komposisjoner og arrangementer. Boka i korledelse er også gitt ut i Sverige og i 2013 ble boken publisert på engelsk. Nyeste utgivelse er The Learning Conductor.

"Koret som læremester" - med Thomas Caplin

Søndag 14. april kl. 20.00-21.30

Join Zoom Meeting

Meeting ID: 990 555 3387
Passcode: Nille

Dette webinaret har som tittel «Koret som læremester» og tar utgangspunkt i den metode jeg har utviklet - «Det lærende koret».

Ordet «lærende» handler både om å lære ut og å lære. Hvordan kan korsangerne bli en ressursfaktor for både kor og dirigent?

Det handler om å bygge selvstendighet, uavhengighet, medlederskap og mindfulness og om ulike metoder for å få det til.

Jeg tenker også snakke om «vitenskap og forskning i korøvelsen» - hva er det som foregår under undervisningen vår, hvorfor og hvordan.