Brødsmulesti
- Arrangementer og kurs
- Arrangementer og kurs i regi av Norges Korforbund
Fagdag for dirigenter - Klingende kropp
Påmelding
«KLINGENDE KROPP» – Seminar for dirigenter og korsangere
med Njål Sparbo (sangpedagog) og Jan De Miranda (kroppspedagog)
Tid: 15. november kl. 12.00-17.00
Sted: Thon Hotel Bergen Airport, Kokstadvegen 3, 5257, Kokstad
Pris: kr. 500 inkl. lunsj
Frist for påmelding: 1. oktober
Gå til påmelding >>>
Kontakt
Norges Korforbund Hordaland
nk-hordaland@korforbundet.no

Detaljer
Lørdag 15. november 2025
12:00
Bergen
«KLINGENDE KROPP» – seminar for kordirigenter og sangere.
med Njål Sparbo (sangpedagog) og Jan De Miranda (kroppspedagog)
Hele kroppen er et levende instrument i sang, der pust, holdning, muskelkontroll og resonans er avgjørende for klang, intonasjon og uttrykk. Seminaret utforsker kroppens rolle i sang og kordirigering – gjennom teori, praktiske øvelser og dialog.
Njål Sparbo og Jan De Miranda kombinerer sang- og kroppspedagogikk for å styrke det musikalske uttrykket gjennom økt kroppsbevissthet:
– KROPPSBEVISSTHET: Holdning, bevegelser og åndedrett
– STØTTEN: Anatomi, muskler og bukpresse («støtte»)
– PUST OG STEMME: Luftstrøm, stemmebånd, lydbølger, luft-trykk og munnåpning
– KLANG OG REGISTER: Overtoner, resonans (formanter), tungen, registre og artikulasjon
– OPPSUMMERING: Verktøykasse for videre øvelser
Kurset passer for sangere og dirigenter som ønsker å forankre musikken i kroppen på en naturlig og dynamisk måte. Øvelsene bidrar også til økt vitalitet og livskvalitet.
Samarbeidet mellom Sparbo og De Miranda startet i Njåls femårige forskningsarbeid ved Kunsthøgskolen i Oslo, med en psykofysisk tilnærming til sang – og har resultert i mange seminarer om fysisk forankret sangteknikk.
TIDSPLAN
12:00–12:20 – Njål Sparbo: Pust og støtte
12:20–12:40 – Njål Sparbo: Stemmelepper og resonans
12:40–13:00 – Njål Sparbo: Oppvarmingsøvelser
13:00–14:00 – Jan de Miranda: Fysiske øvelser for sangere og dirigenter
(Føtter, ben, hofte, ryggrad, skuldre, armer, hals og hode)
14:00–14:30 – Lunsjpause
14:30–15:00 – Jan de Miranda: Spørsmål, dialog og flere øvelser
15:30–16:00 – Njål Sparbo: Spørsmål, dialog og flere øvelser
(Fokus på registeroverganger, intonasjon og projeksjon)
16:00–16:15 – Pause
16:15–17:00 – Njål Sparbo og Jan de Miranda: «Verktøykasse» for øvelser på egenhånd
Spørsmål, praktisk sang/dirigering og oppsummering
****
Njål Sparbo (f. 1964) studerte sang med Jan Sødal, Aase Nordmo Løvberg, Ingrid Bjoner, Knut Skram og Tor Hommeren i Norge, og med Hans Hotter, Dietrich Fischer-Dieskau, Edith Mathis, Kurt Moll, Oren Brown, Galina Visnjevskaja, Thomas Hemsley, Jorma Hynninen og Susanna Eken i Tyskland, England, Finland og Danmark. Etter debuten i Universitetets Aula i Oslo (1991) markerte han seg som en av Norges mest aktive og allsidige sangere med et omfattende repertoar som spenner over opera, romanser og kirkemusikk, og ved opptredener på festivaler, operascener, i radio og i fjernsyn og 34 fonogramutgivelser. Han har hatt solistengasjementer med alle større kor og orkestre i Norge og har hatt konserter over hele Europa, i Russland, Japan, Syd-Korea og USA. Hans særlige interesse for samtidsmusikk har ført til mange bestillingsverk, tallrike urfremføringer, sceniske oppsetninger og innspillinger.
Som forsker har han hatt Statens arbeidsstipend (1997-1999 og 2005-2008) bl.a. for å fordype seg i norsk, tysk og russisk sangrepertoar. 2009-2014 var han stipendiat på Kunsthøgskolen i Oslo med forskningsprosjektet "Å synge på scenen - med en psykofysisk tilnærming" i Programmet for kunstnerisk utviklingsarbeid, der han arbeidet med tverrfaglige problemstillinger i grenselandet mellom moderne sang- og scenekunst og norsk psykomotorisk kroppsterapeutisk tradisjon.
2014-2015 var han med i forskningsgruppen "Den tenkende musiker - tolkning som medskapende prosess" på Norges Musikkhøgskole, og i 2017-2020 var han med i forskningsgruppen "(Un-) settling Sites and Styles: Performers in Search of New Expressive Means" ved Universitetet i Bergen, der han ledet prosjektet "Sonotiske interpretasjoner av 70 sanger av Geirr Tveitt".
Han underviser scenekunstnere i sang og psykofysisk tilstedeværelse, holder foredrag, mesterklasser og seminarer, og er for tiden førsteamanuensis i sang og musikkdramatikk på Griegakademiet ved Universitetet i Bergen.
Sparbo har tidligere sunget i flere kor (bl.a. Grex Vocalis og Operakoret i Oslo) og i ensembler (bl.a. mannskvartetten Quattro Stagioni, vokalsekstetten Nordic Voices). Han studerte ensembleledelse ved Norges musikkhøgskole, og er dirigent og kunstnerisk leder for kammerkoret Viken Vokal.
Som sangpedagog for kor har han hatt engasjementer bl.a. for Oslo Filharmoniske kor, Bergen Filharmoniske kor, Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Operaens barnekor, Oslo Voices, Kammerkoret NOVA, Meraki kammerkor, Studentersangforeningen, Uranienborg vokalsensemble, Vox Humana, Bærum Bachkor, Solheimkoret, Laffi Vokalensemble, Vestre Aker kammerkor, KORiOSLO, Nes Sangfoening, Oslo Damekor, Guldbergs Akademiske Kor, Moss kammerkor, Songlaget BUL, Lill Canto, Oslo Bachkor, Via Cantus, Nordbergkoret, m.fl - og holdt seminarer gjennom Norges korforbund og Norsk sangerforum.
Jan de Miranda ble født i Nederland i 1958. Faren underviste i sangteknikk, og interessen for sang og scenekunst har fulgt ham gjennom hele livet. 16 år gammel begynte han med moderne dans, jazzballett og klassisk ballett. Han kom inn på Ballettakademiet i Rotterdam, og ble han tilbudt aspirantkontrakt ved Nederlands Danstheater (NDT), ledet av mesterkoreografen Jiri Kylian. Der fikk han jobbe med koreografer som Robert North, Christopher Bruce, Hans van Manen og Jiri Kylian. Etter to år ble han sendt til Tel Aviv som Kylians assistent, for å sette opp balletten Blue Skin for Bat-Dor Dance Company. Han ble tilbudt fast stilling som danser ved Bat-Dor, og medvirket i balletter av Alvin Ailey, John Butler, Cliff Keuter, Domy Reiter-Soffer, Gene Hill Sagan og Igal Perry. I 1981 ble han invitert til Operaballetten i Oslo av daværende ballettsjef, Jens Graff, og var fast ansatt ved Nasjonalballetten fra 1981-1999.
De Miranda medvirket i hele repertoaret Nasjonalballetten presenterte i denne perioden. Han utmerket seg særlig i det moderne. Her kan nevnes roller som Caliban og Ferdinand i Stormen (Tetley), 2. solist i Mythical Hunters (Tetley), Faren i Vårofferet (Tetley), Den utstøtte i Stoolgame (Kylian), Far i Les Noces (Robbins), Maurerdukke i Petrusjka, 3. par i Grosse Fuge (v Manen), 4. par i Vier Letzte Lieder (v Danzig), Drosselmeyer i Nøtteknekkeren, Jago og Othello i The Moor’s Pavane (Limon), Kentaur i Sylvia, Gamache i Don Quichotte, von Rothbart i Svanesjøen, Hilarion i Giselle, Comparsitas solo i Tango Buenos Aires, Trollmannen i Ildfuglen, Capulet i Romeo og Julie, Madge i La Sylphide, Odin i Volven (Alveberg)
Han koreograferte balletter for Nasjonalballetten, både på hovedscenen og på turneer, og for Norsk Kulturfond, Operaens Ballettskole, diverse ballettskoler i Norge og for Houston Ballet i Texas. Utenfor Den Norske Opera deltok han i produksjoner i frilansmiljøet, bl.a. med koreografer som Kathy Bresee og Karene Lyngholm, og holdt foredrag om ballett og dansekarriere på flere skoler.
Rundt avslutningstiden for de Mirandas danserkarriere ved DNO&B reiste han til USA for å ta utdannelse til Gyrotonic instruktør. Utdannelsen er omfattende og krevde flere år med kurs både i USA, Tyskland, Østerrike, Italia, og Nederland. Han ble Master-trener i både Gyrotonic (apparattrening) og Gyrokinesis (krakk og mattetrening) ved siden av flere spesialiseringer for trening ved brystkreft, pusteteknikk, scoliosis, osteopatisk trening og trening for gravide. I 1999 opprettet han sitt eget studio sammen med et team fysioterapeuter, massører og akupunktører, og startet
etter noen år for seg selv i egne lokaler. Studioet Gyrotonic Oslo har vært i drift i 25 år under hans ledelse.
Jan De Miranda har undervist alle slags scenekunstnere i Gyrotonic-teknikken i mange år. Øvelsene omfatter hele kroppen og øker kroppsbevisstheten. Han deltok i diskusjonspanelene for Njål Sparbos doktor-oppgave ved KHIO, og mange operasangere benytter hans studio. Han har vært gjestedosent på KHIO Operahøgskolen, undervist flere workshops og vært involvert som bevegelseskonsulent ved flere operaproduksjoner.
- Fagdagen arrangeres av Norges Korforbund Hordaland, Ung i Kor-Vest og Bjørgvin Kirkesangforbund med støtte fra Koralliansen.
Flere arrangementer og kurs

Sommerkorskolen
Sommerkorskolen er i 2025 for dirigenter. Det vil bli klassiske dirigentkurs på fire nivå. I tillegg blir det rytmisk kurs for korledere / dirigenter.
Mandag 21.–lørdag 26. juli 2025
Toneheim Folkehøyskole

Nordklang i Oslo
6 - 10 august 2025 arrangeres den nordiske sangfestivalen Nordklang i Oslo. Unike kurs for sangere, fellessang og gode konsertopplevelser står på programmet.
Onsdag 6.–søndag 10. august 2025
Oslo

Tirsdag 23. september 2025
Bodø
Musical Highlights Bodø

Torsdag 25. september 2025
Askim Kulturhus
Musical Highlights Østfold

Lørdag 27. september 2025
Bærum Kulturhus
Musical Highlights Bærum
Fredag 20.–søndag 22. juni 2025
Soknedal