Forside / Blog / Brudd i forhandlingene om ny TONO-avtale

Brudd i forhandlingene om ny TONO-avtale

28.09.2023 TONO-avtale

TONO bryter forhandlingene om ny avtale, gjeldende fra 1. januar 2024. Norges Korforbund vil inntil videre dekke TONO-avgiften for alle medlemmer.

I lang tid har Norsk musikkråd forhandlet med TONO for å fortsette å ha en god avtale som sikrer vederlag til komponister og arrangører når våre over 1 000 kor holder konserter. Norges Korforbund har deltatt i NMRs forhandlingsutvalg sammen med Norges musikkorps forbund. Forrige gang det ble brudd med TONO var i 2021.

TONO forventer nå at hvert enkelt kor skal ta på seg et økonomisk og administrativt merarbeid. Det er verken midler eller mulighet i organisasjonene til å etterkomme en betydelig økning i vederlag til TONO.

- Vi håper at TONO vil ta til fornuft og vende tilbake til det gode samarbeidet vi har hatt om rammeavtalen i en årrekke, sier generalsekretær i Norsk Musikkråd, Bjarne Dæhli.

TONO krever over 40% økning for å kunne videreføre TONO-avtalen med Norges Korforbund og det øvrige frivillige musikkfeltet. Dagens avtale gjelder ut 2023, så julekonsertene er omfattet av den gjeldende avtalen.

– Det vil være svært krevende å ivareta korenes interesser og sikre fortsatt tillatelse til konsertfremførelser, med en økning i vederlag til TONO på over 40%, sier generalsekretær i Norges Korforbund Rune Brunslid. Avtalen vi har hatt i en årrekke har vært god og har  vært et viktig medlemstilbud til alle våre kor og vokalgrupper. Gjennom rammeavtalen med NMR har vi forsøkt å gjøre hverdagen enklere for korene våre og samtidig sikret et best mulig vederlag til rettighetshaverne.

Les mer om TONO-avtalen her

Norges Korforbund vil fortsatt dekke utgiftene

TONO-vederlaget er en viktig medlemsfordel, og Norges Korforbund vil så langt det lar seg gjøre fortsatt dekke TONO avgiften for medlemmene. Rutiner for hvordan dette skal administreres må vi komme tilbake til.

Norges Korforbund ønsker å dekke TONO-vederlaget for korene, men med betydelige økninger i alle kostnader kan det på lang sikt bli krevende å opprettholde aktiviteten og tilbudene til korene. Vi oppfordrer TONO til å komme tilbake til forhandlingsbordet og håper det er grunnlag til å komme til en enighet om en ny avtale.

Vi er kjent med at det frivillige korlivet krever mye av våre tillitsvalgte, og det er mye å huske på for det enkelte medlemskor. Her ønsker vi som forbund å bistå så godt vi kan. Inntil videre vil Norges Korforbund ta ansvar og dekke korenes kostnader til TONO, selv uten en rammeavtale. Vi vil arbeide med å finne en best mulig løsning for våre kor og vil informere om dette til våre medlemmer så snart vi vet noe mer om den mest praktiske løsningen.