Forside / Blog / NM for kor

Norgesmester er kåret

09.10.2023 NM for kor

Kammerkoret Aurum gikk av med seieren og kan titulere seg norgesmester i kor. Koret holder til i Trondheim og dirigeres av Eva Holm Foosnæs. Vi gratulerer!

Gratulerer til alle vinnere!

NM for kor klassevinnere

NM for kor foregår hvert 2. år, og vinneren mottok premien fra Statssekretær fra Kultur- og likestillingsdepartementet Even Alexander Hagen.

- Det er ekstra stas at flere generasjoner møtes på et arrangement som dette - og forskning viser at det å synge i kor gjør oss glade, innledet statssekretæren finalen.

53 kor fra hele landet deltok i ulike klasser. Deltakerne spenner vidt og bredt fra barnekor til seniorkor og de deltar i ulike klasser med forskjellig nivå.

Tove Ramlo-Ystad, som er kunstnerisk leder av NM i kor, innledet premie- seremonien med å si at alle på en måte er vinnere, og at det er en seier for alle at de har utviklet seg på veien mot konkurransen.

Et internasjonalt dommerpanel ga gode og fyldige tilbakemeldinger til alle korene.

- Det er flott å se den smittende sanggleden, sier Anine Kruse, som var en av dommerne i konkurransen. Hun er også imponert over hvor godt mange kor har jobbet sammen for å komme til denne konkurransen og hvor flinke de er til å yte når det gjelder.

Det var tett i toppen og syv kor kom til finalen i Olavshallen i Trondheim:

Vokalensemblet SKRIK
Kammerkoret NOVA
Bel Chorus
Kammerkoret Aurum
Kammerpikene
Defrost Youth Choir
Ensemblet REX

Vinnere i alle de 20 klassene finnes her.