Forside / Blog / Den smittsomme korsangen

Den smittsomme korsangen

25.06.2021

Nok en gang har kor og sang blitt feilaktig fremstilt som årsak til smitte av Covid-19. Dette har pågått gjennom store deler av pandemien og i de fleste av tilfellene er det ikke selve korsangen som er smitteårsaken, men uheldige omstendigheter forbundet med et arrangement eller konsert som har ført til selve smitten.

Det siste tilfellet er utbruddet av Delta-varianten som har smittet et 50-talls personer etter en korkonsert på Færder. Når man leser hele artikkelen ser man at den faktiske årsaken til smitten er at en person som var smittet av mutasjonen forlot karantenehotellet før tiden og derfor smittet både publikum og sangere i koret. Det var altså ikke selve korsangen som var årsaken til smitten, men at en person ikke fulgte «reglene» og smittet andre under en korkonsert.

Det er uheldig for korbevegelsen spesielt og for sangen generelt at mediene danner et feilaktig inntrykk av at sang og spesielt korsang gir mer smitte enn andre aktiviteter
I samarbeid med Sintef ble det gjennomført en test av dråpesmitte ved tale, sang og ved å spille forskjellige instrumenter. Dette viste blant annet at det ikke var større spredning eller rekkevidde av dråper ved normal sang enn ved vanlig tale. Derimot ble det påvist betydelig større spredning av dråper ved latter, noe som viser at det kanskje har vært riktig å begrense både sosiale sammenkomster og innskrenke skjenketider.

Gjennom veilederen for smittevern på musikkøvelser, som er utarbeidet av musikkorganisasjonene i Norsk Musikkråd, er vårt inntrykk i Norges Korforbund at korene rundt i landet er godt informert om smittevern og at veilederen er et minimum av de tiltakene som settes inn der det har vært anledning til å gjennomføre enten øvelser eller konserter. Våre mer enn 1000 medlemskor er blitt holdt løpende informert gjennom hele pandemien gjennom våre nyhetsbrev, oppdateringer på hjemmesider og gjennom våre facebook-sider.

La oss håpe at vi nå ser slutten på denne pandemien og at ikke medienes noe feilaktige bilde av at korsang er farligere enn annen aktivitet gjør at korfeltet mister medlemmer og at færre publikummere vil komme til våre konserter utover høsten og vinteren.

Vi vet at våre kor mer enn noe annet ønsker å kunne underholde sitt publikum igjen og at vi er avhengige av at publikum støtter opp om våre aktiviteter og konserter. Hele det frivillige kulturfeltet er også avhengige av at de bevilgende myndigheter vil støtte opp om vår aktivitet fremover og at de ser behovet for å tilrettelegge med riktige stimuleringsordninger slik at vi er i stand til å ta tilbake vår aktivitet og posisjon i lokalmiljøene i hele landet.

Sangerne trenger koret sitt, korene trenger sitt publikum og vi håper og tror at også publikum trenger korene og det etterlengtede påfyllet av kultur-gaver som har vært så fraværende i livene våre gjennom denne lange pandemien.

Marianne Bremnes

Generalsekretær