Forside / Blog / ​Minneord etter Carl Høgset

​Minneord etter Carl Høgset

04.06.2021 Carl Høgset

Det var med stor sorg Norges Korforbund fikk vite om Carl Høgsets uventede bortgang. Han var æresmedlem i Norges Korforbund og har hatt stor betydning for korbevegelsen i Norge.

​Æresmedlem - Carl Høgset - Foto: Privat

Aller mest er han kanskje kjent som stifteren av Grex Vocalis, vokalensemblet som Carl Høgset opprettet i 1971 og som blant annet har vunnet tre Spellemannspriser for sine utgivelser. Han sa selv at dette koret var hans livsverk.

Carl Høgset var også en viktig og dyktig dirigent og lærer. Mange har hatt gleden av å synge under hans ledelse, og han var en viktig mentor og veiviser for svært mange korister og dirigenter.

Høyst fortjent ble Høgset utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden i 2007 for sin innsats i norsk musikkliv. Han har også mottatt flere andre priser.

Han var selv en dyktig sanger og var særlig kjent som en ledende kontratenor i Norge. Han hadde har også mange innspillinger som kontratenor.

Carl Høgset hadde klokketro på at alle kan lære seg å synge og mente at sangen var viktig for alle, uansett om man synger i det daglige eller ei. Derfor satte han i gang «Alle-kan-synge»-kor, en bevegelse som spredte seg landet rundt. Mange har blitt glade i synge og «oppdaget» stemmen sin etter deltagelse i et slikt kor.

Korbevegelsen lå Høgsets hjerte nært, og han ga også ut flere bøker om kor og sangteknikk. Han hadde også flere tillitsverv for Norges Korforbund opp gjennom årene.

Norge er blitt en viktig og vakker stemme fattigere, og korbevegelsen har mistet en stor støttespiller.

Norges Korforbund er takknemlig for det arbeidet vårt æresmedlem Carl Høgset har gjort for korbevegelsen opp gjennom årene.

Carl Høgset ble 79 år, og vi lyser fred over hans minne.