josefinekoret

Josefinekoret

Øvelse hver tirsdag kl. 18.15 - 20.45  på Fagerborg skole..

Josefinekoret er et blandet kor, stiftet i 1982 av studenter ved lærerseminaret i Josefinegate, forløperen til Rudolf Steinerhøyskolen i Oslo. Selv om koret har hatt, og fortsatt har en del kontakt med miljøene rundt Steinerskolebevegelsen i Oslo-området, er det nå et vanlig blandet kor for alle.

Vi er ca 40 aktive sangere med en viss forkjærlighet for større, klassiske verker, men repertoaret omfatter også folkeviser så vel som andre enklere sanger og arrangementer. Vi har holdt mange konserter gjennom årene, hovedsakelig i Oslo-området. Tradisjonelt arrangerer vi et helgeseminar i forkant av større konserter; de siste årene på Voksenkollen konferansesenter, noe vi opplever som svært positivt både for det sanglige og det sosiale.

Vår dirigent, Kirsten Wiingaard Grønn, er en utrettelig og inspirerende drivkraft som det er en sann fornøyelse å samarbeide med, og ukens korøvelser oppleves som en stor oppmuntring og inspirasjon i hverdagen. Stemningen i koret er da også meget hyggelig og trygg.

Av større verker Vivaldis Gloria, Mozarts Requiem, Haendels Messias, Ramirez’ Navidad Nuestra, Brittens A Ceremony of Carols, Rossinis Petite Messe solennelle, Magnifiat av Vivaldi og Missa brevis (i d-moll) av Mozart. I 2014 sang vi Johann Michael Haydn´s Requiem i C og i våres sang vi Vivaldi, Buxtehude og Albinoni i Kampen kirke. 27.11 2016 sang vi Messe i A op. 12 av César Franck i Skøyen kirke til en fullsatt sal.

Vi ønsker nye medlemmer velkommen, og særlig herrestemmer. Elementær notekunnskap er en fordel, men er sanginteressen sterk og gehøret godt, kan noteforståelsen også utvikles underveis. Ta  kontakt med dirigenten Kirsten Wiingaard Grønn (tlf. 92649947) eller styreleder Peder Christian Kjerschow (tlf. 415 73 154)

For øvrig henvises til Josefinekorets hjemmeside: www.josefinekoret.com

Sjanger: Klassisk

Leder: Peder Christian Kjerschow