embla

Embla er et damekor bestående av 22 sangere, opprinnelig bygd opp fra sangmiljøet rundt det som i dag er musikkvitenskap på Institutt for musikk, NTNU i Trondheim. Navnet er hentet fra norrøn mytologi, der Embla var den første kvinne på jorden. Hun forbindes med kreativitet, kvalitet og kunstnerisk vekst - kvaliteter vi ønsker å stå for.

Embla er et aktivt kor med mange prosjekter. Musikalsk kjennetegnes vi først og fremst av en homogen og vakker klang. Dette er et resultat av dirigentens utrettelige arbeid og fokus.

Korets repertoar spenner fra folketoner til ny norsk musikk. Et av Emblas satsningsområder er å spre ny damekormusikk, derfor har vi fått mange komponister til å skrive for oss. Blant dem er Ståle Kleiberg, Truls Waagø, Trygve Brøske, Eldbjørg Raknes, Eva Ugalde og Maija Skille. Også korets egne medlemmer, samt tidligere medlemmer, bidrar til repertoaret, blant disse er Hanne Bæverfjord, Eva Holm Foosnæs og Ingunn Solem.

Sjanger: Klassisk

Leder: Åse Kristin Hungnes