​​​​​TONO-Avtale​


På vegne av medlemskorene har Norges Korforbund en avtale med rettighetsorganisasjonen TONO om framføring av musikk på egne konserter.

TONO-avtalen skal sikre at komponister, arrangører, tekstforfattere og musikkforlag får betalt for jobben de har gjort.
Avtalen gjelder medlemskorene i Norges Korforbund og konserter som korene selv arrangerer. Norges Korforbund betaler vederlag til TONO for korene, men korene plikter å rapportere hvilken musikk som er brukt på en konsert.


Innrapportering

Korene må sende inn program til TONO fra alle konserter slik at TONO skal kunne betale opphavspersonene i de ulike musikkverkene. Et trykt konsertprogram er tilstrekkelig så lenge det inneholder opplysninger om komponist, arrangør og tekstforfatter. Rapportene sendes fortløpende og seinest i januar påfølgende kalenderår.

Musikkrapport TONO.doc


Det går også an å fylle ut et musikkrapportskjema på TONOs nettsider eller sende konsertprogrammet på mail til tono@tono.no


Avtalen gjelder

Konserter koret selv arrangerer med brutto billettinntekter på inntil 50.000 (eventuelt maksimum 500 besøkende, dersom det ikke   kreves billettinntekter).
Konserter på festivaler, innenfor samme billettinntektsramme.
NB! For konserter med brutto billettinntekter på mer enn kr 50.000, skal koret henvende seg til TONO og betale 3 prosent av de totale billettinntektene i vederlag til TONO.

Det er viktig at koret opplyser hvem som er "ansvarlig arrangør" (og kontaktperson) når melding om en opptreden sendes inn til TONO. Det er det arrangerende medlemskoret som skal levere rapport. Rapporteringen har ingen økonomiske konsekvenser for koret, dette er en del av avtalen med TONO.

NB! Husk å opplyse om medlemskap i Norges Korforbund.


Annen arrangør enn medlemskor

Dersom noen andre enn et medlemskor er arrangør for konserten, gjelder vanlige tariffer for konsert ​og ikke regelen med 3% av billettinntektene.

Om et medlemskor er invitert til å synge på et arrangement som ikke er arrangert av et annet medlemskor, må arrangøren betale vederlag til opphavspersonene gjennom TONO. Et medlemskor må stå som arrangør for å gjøre TONO-avtalen gyldig.


Et par eksempler

Om et medlemskor opptrer på en tilstelning som ikke er åpent for allmennheten ( julebord, seminar o.lign.) vil dette kreve TONO-rapportering fra firmaet/arrangøren fordi opphavsmennene har en enerett og krav på vederlag. Da gjelder vanlige tariffer​ for ikke-​medlemmer

Om et kor synger på et sykehjem, skole eller annen kommunal institusjon, har kommunene avtale med TONO og koret slipper å rapportere musikkbruken, det er kommunens ansvar.


Avtalen mellom TONO og Norges Korforbund omfatter ikke

  • Musikkdramatiske verk som musikal og opera, herunder såkalte konsertversjoner eller andre utdrag av slike. Det man er opptatt av her er at korene ikke kan fremføre hele musikkdramatiske verk. Man kan heller ikke lage sine egne konsertversjoner med mange verk fra samme musikal. MEN det er selvfølgelig helt greit å fremføre enkelstående melodier og låter fra musikalen/det musikkdramatiske verket på en konsert og som da skal rapporteres til TONO på vanlig måte.
  • Internett/online/mobil.  NB! TO​NOs samtykke må innhentes på forhånd.
  • Lydfesting/innspilling av musikk.  NB! NCBs samtykke må innhentes på forhånd hvis opptaket skal brukes i kommersiell sammenheng eller publiseres på annen måte.
  • Komposisjon av bestilte musikkverk (bestillingshonorar) og leie for bruk av notemateriale.                                                                        
Du kan lese hele avtaleteksten for avtaleteksten for Avtale mellom Norges Korforbund og TONO i dette dokumentet: 

Tonoavtalen.pdf .

Dette er en avtale mellom forbundet og TONO og IKKE en avtale mellom TONO og det enkelte kor.


Om TONO

TONO er en medlemsorganisasjon for opphavsmenn og rettighetshavere av musikkverk. TONO forvalter rettighetene og betaler ut kunstnernes vederlag.
 

Om NBC

NCB står for Nordisk Copyright Bureau og forvalter de nordiske rettighetshaveres lydfestingsrettigheter. I likhet med TONO har NCB gjensidighetsavtaler med søsterselskaper i andre land og forvalter utenlandske rettighetshaveres rettigheter i det nordiske området.
 
Hvilke regler gjelder når? Er dere usikre på regelverk knyttet til levende framføring av verker eller innspilling av lyd? Gå til hjelpetjenesten www.clara.no som drives av de store rettighetsorganisasjonene.