Forside / For Kor / Korona / Korøving med Prots

Korøving med Prots

Korøving med Prots!

I denne tida da det er vanskeligere å møtes fysisk til korøving, har vi fått den kjente dirigenten Per Oddvar Hildre (Prots) til å spille inn en korøvelse som du kan være med på hjemmefra. Øvelsen er delt i flere filmer og gjennom disse lærer du noen fine, flerstemte sanger som koret ditt kan synge sammen når dere møtes igjen.

Prots har også laget tre filmer der du og koret ditt kan lære den karibiske gospelsangen Shut de do. Disse filmene har vi lagt på en egen side som du finner her.

Første film - Oppvarming

Vi begynner med en film der Prots drar oss gjennom en lett og fin start på en korøvelse. Han bruker oppvarmingsøvelser for talestemmen, og avslutter sekvensen med å øve inn et flerstemt ostinat som svinger! Godt forklart og lett å følge. Klikk på startknappen under eller klikk her for å åpne filmen i YouTube.

Andre film - Lær Blåmann i Henning Sommerros vakre arrangement

Vær med Prots når han lærer oss en enkel og fin korversjon av Blåmann,Blåmann bukken min. Arrangementet er laget av Henning Sommerro, som også har gitt tillatelse til å gjengi noten. Klikk her for å laste ned noten som PDF

Klikk på start-knappen under eller klikk her for å åpne videoen i YouTube. Lykke til!

Tredje film - Klang og intonasjon

Vet du at å synge rent ofte handler om hvordan du plasserer vokalene? I denne tredje videoen går Prots blant annet gjennom øvelser som gjør deg mer bevisst på dette. Videoen er lett å følge fra stua di hjemme og du får nyttige tips presentert med kunnskap og glimt i øyet!

Klikk på start-knappen under eller klikk her for å åpne videoen i YouTube

Hva er den viktigste evnen en korist bør ha?

I videoen under forteller Prots om hva legendariske dirigenter setter mest pris på med korsangere. Han spør også om hvilken evne som er viktigst å ha for korister? Hvorfor er det så ulikt klangbilde i et russisk, et engelsk og et norsk kor? Og hvordan er lyden av den norske klangen? Svaret på det siste fant Prots på Færøyene. «Den lyden har jeg søkt», forteller han i videoen.
Både spørsmålene som stilles og svarene som Prots gir er et godt utgangspunkt for spennende samtaler i koret.

Klikk på start-knappen under eller klikk her for å åpne filmen i YouTube.