Forside / Aktiviteter og konserter / Sommerkorskolen / Korsangerkurs

Korsangerkurs

"Den unike irske klangen" av og med Michael McGlynn

Komponisten og dirigenten Michael McGlynn fra Irland er mest kjent for å ha startet koret ANUNA i 1987. Anuna er blitt verdenskjent for sitt unike uttrykk og presentasjon av Michael McGlynn sin musikk.
Hans tonespråk kombinerer elementer av tradisjonell irsk musikk og bruk av jazzfargede akkordrekker. Han omtaler sin nyskapte musikk som et ekko fra den irske tradisjonsmusikken. Stemninger og toner blir satt inn i en ny kontekst og gjenskapt for framtiden.

Kurset krever at du har forberedt deg godt, og kan dine stemmer før du kommer til Sommerkorskolen. Til gjengjeld får du synge flere av hans verk under hans ledelse sammen med andre engasjerte og gode korsangere. Vi tror dette blir en unik mulighet til å hente inspirasjon fra en av nåtidens mest interessante og spennende komponister og korledere, og vi er stolte av å kunne tilby et korsangerkurs under hans ledelse.

Kurset passer også for dirigenter som ønsker innblikk i Michael McGlynn sin musikk og hans måter å bruke koret på.

Kurset vil foregå på engelsk.

Michael McGlynn ble født i 1964 i Dublin, Irland, og er komponist av musikk og tekster, filmskaper og driver de tre vokalensemblene; ANÚNA, M'ANAM og Systir.

Hans omfattende musikalske produksjon inkluderer en rekke korstykker som har kommet inn i standardrepertoaret til kor over hele verden. Michaels musikalske språk smelter sammen modalitet, vekslende tidssignaturer og middelalderske tonefarger på en unik måte som er umiddelbart gjenkjennelig.

Les mer om Michael McGlynn her.

Repertoar
-alle arrangement er laget av Michael McGlynn

Dúlamán
An Oíche
Suantraí
Geantraí
Media Vita
Siúil a Rúin
Jerusalem

"Korperler" med Margrethe Ek

På årets Sommerkorskole skal Margrethe ta oss med inn i noen av våre klassiske korperler, både norske og internasjonale.
Lær hvordan de skal synges, uttales, fraseres og herlig musiseres! Dette blir både god læring og en garantert fin opplevelse!

Margrethe Ek er fra Råde i Østfold og startet allerede som 14-åring å dirigere kor.  Nå bor hun i Rygge og jobber til daglig som avdelingsleder på Musikk-Dans og Drama linja ved Kirkeparken videregående skole i Østfold.

Hun dirigerer Moss Ensemble Consensus og har utdannelse innen sang, direksjon, musikkformidling og musikk og helse. Margrethe Ek er mye brukt som instruktør ved seminarer og holder ofte foredrag om kor og helse samt musikkformidling. Sangteknikk i kor og hvordan opptre på scenen er noe Ek jobber mye med. Margrethe er ofte brukt som jurymedlem i nasjonale og internasjonale korkonkurranser.

Repertoar:

arr. Ørjan Matre
Torbjørn Dyrud
Steve Dobrogosz
Eric Whitacre
Charles V. Standford

Et barn er født i Betlehem
Med en bukett
Sanctus fra Mass