Forside / Aktiviteter og konserter / Aktiviteter - Arkiv / Frivillighetens år 2022

Frivillighetens år - vår dag og KOR-ILDSJEL

Korsang er en av de største frivillige kulturaktiviteten i Norge, og Norges Korforbund ønsker å sette fokus på dette for å øke korsangens status i samfunnet.

Sammen med andre organisasjoner i Norge, som baserer seg på frivillighet, feirer vi Norges viktigste lagarbeid og vi har fått vår dag fredag 23. september – vår stiftelsesdag.

Det vil bli arrangert ulike små og store arrangementer for å markere korsangen landet rundt denne dagen.

Se oversikt over disse her: Norges Korforbund

Det finnes en Korildsjel i alle kor!

Alle som synger i kor vet at det er noen som alltid gjør det lille ekstra for at alt skal gå rundt. Vi ønsker at disse, som sjelden får oppmerksomhet, skal få et klapp på skulderen. Vi oppfordrer alle  medlemmene i Norges Korforbund til å nominere sin egen kor-ildsjel. En av de som har gjort en solid frivillig innsats for koret. Innsatsen uttrykker den drivkraften og entusiasmen som kjennetegner norsk korbevegelse. Bare det å bli nominert av eget kor vil bidra til å løfte frem den ene som fortjener å skinne litt.

Hvem kan nomineres?

Den nominerte må være medlem i Norges Korforbund og ikke være ansatt i koret.

• Et kormedlem som har gjort en frivillig ekstra innsats for eget kor eller korbevegelsen.
  • Sprer entusiasme rundt seg og koret sitt
  • Bygger opp under sine kor-kollegers selvtillit og evne til å strekke seg det lille ekstra
  • Har gjort en ekstra innsats for å synliggjøre korsang ut over korets tilhengerskare.
  • Er en god «lagspiller»
  • Er en god motivator for korkolleger eller samarbeidspartnere.

Se ildsjelene på #korildsjel

Vi oppfordrer alle kor til å velge sin ildsjel – hvert av våre 22 distriktledd har nå valgt ut en korildsjel, som vil bli vist frem i ulike sammenhenger i Frivillighetens år.

Se bilder av mange av våre korildsjeler på Instagram med #korildsjel.

Det blir en sentral markering av disse i et nasjonalt arrangement i Oslo på VÅR DAG 23. september 2022.