Forside / Aktiviteter og konserter / Sommerkorskolen / Korsangerkurs

Korsangerkurs

Evas skattekammer

Eva Holm Foosnæs

Dette kurset gir en smak av ferske komposisjoner, basert både på helt nyskapende og moderne musikk, og kreative vinklinger på eldre musikk.

Du bør kunne tilegne deg stoffet på forhånd.

Velkommen til et utviklende kurs hvor du kan møte andre nysgjerrige og ambisiøse sangere.

Eva Holm Foosnæs er komponist på fulltid.

Hennes musikalske fokus dreier seg hovedsakelig rundt vokalmusikk, musikkteater og opera. En viktig del av kunstnerskapet er også de visuelle aspektene, og hun komponerer ofte regi eller koreografiske /visuelle elementer inn i musikken.

Eva har mastergrad i utøvende musikk ved NTNU musikkonservatoriet i Trondheim. Hovedinstrumentet hennes er piano med fordypning i komposisjon. Hun har studert komposisjon både i Italia og Tyskland. Hun har tatt etterutdanning som dirigent på NTNU, og ved Norges Musikkhøyskole i orkesterdireksjon.

Eva er kunstnerisk leder for Kammerkoret Aurum, som ble Norgesmester i kor i 2015 og i 2023.
Aurum har et bredt og variert repertoar med spesielt fokus på ny, skandinavisk musikk, og er en aktiv bestiller av musikk. Prosjektene til koret favner vidt, og springer ofte ut av nysgjerrighet for nye uttrykk.

Hun har skrevet bestillingsverk for bl.a. Oslo-Filharmonien, Vertavo-kvartetten, Det Norske Kammerorkester, Luftforsvarets Musikkorps, Opera Østfold, Opera di Setra og utallige norske kor deriblant Trondheim Vokalensemble, Kilden Vokalensemble, Det Norske Damekor, Det Norske Jentekor, Kammerkoret Aurum m.fl. Hun har mottatt flere priser for sine komposisjoner.

Repertoar: (alle er Eva Holm Foosnæs sine komposisjoner)

Vé no velkomne
Immortal Grieg
Norsk Dans
Kyrie fra Mass for refugees
Villfugl
Krangel mellom Tynset / Alvdal

"Korperler" med Margrethe Ek

På årets Sommerkorskole skal Margrethe ta oss med inn i noen av våre klassiske korperler, både norske og internasjonale.
Lær hvordan de skal synges, uttales, fraseres og herlig musiseres! Dette blir både god læring og en garantert fin opplevelse!

Margrethe Ek er fra Råde i Østfold og startet allerede som 14-åring å dirigere kor.  Nå bor hun i Rygge og jobber til daglig som avdelingsleder på Musikk-Dans og Drama linja ved Kirkeparken videregående skole i Østfold.

Hun dirigerer Moss Ensemble Consensus og har utdannelse innen sang, direksjon, musikkformidling og musikk og helse. Margrethe Ek er mye brukt som instruktør ved seminarer og holder ofte foredrag om kor og helse samt musikkformidling. Sangteknikk i kor og hvordan opptre på scenen er noe Ek jobber mye med. Margrethe er ofte brukt som jurymedlem i nasjonale og internasjonale korkonkurranser.

Repertoar for Margrethes korsangerkurs:

Et barn er født i Betlehem

Arr. Ørjan Matre

Med en bukett

Torbjørn Dyrud

Sanctus fra Mass

Steve Dobrogosz

Sing Gently, nivå 2

Eric Whitacre

Beati Quorum Via

Charles V. Standford

Repertoar til felleskor for alle:

Instruktør Peder Karlsson: "Gøta" - et spesiallaget arrangement for Sommerkorskolen.
Lytt til originalen av "Gøta" med The Real Group her.

Instruktør Lone Larsen: Trond Kverno - Ave Maris Stella